O smrti in običajih pri različnih kulturah skozi čas

Zgodovina pogrebnih storitev je zgodovina samega človeštva. Pogrebne navade in šege so namreč stare skoraj toliko kot človeštvo samo, ljudje iz vsake kulture in civilizacije poskrbijo za svoje preminule. Med vsako kulturo in civilizacijo, ki je bila kdaj preučevana, pa lahko v primeru smrti, najdemo 3 skupne točke:
Tako so recimo raziskovalci našli grob nizozemskega moža, ki datira 60.000 let pred našim štetjem z rogovjem na truplu in cvetličnimi aranžmaji, kar nakazuje na neko vrsto rituala in darov za spominjanje. Brez da bi bilo potrebno posebno poznavanje psihologije ali običajev, lahko zaključimo, da so na tem območju instinktivno pokopali svoje umrle z rituali in s ceremonijami.
Preprost človek je, zaradi nepoznavanja in nerazumevanja naravnih pojavov, kot so na primer nevihte in druge vremenske neprilike, na le-te različno odreagiral in jih sprejemal s strahom. Sčasoma je te dogodke in pojave začel pripisovati svojemu instiktivnemu poznavanju višjih bitij ali moči. V svojem preprostem umu, si je smrt razlagal kot dejanja duhov. Ker pa teh duhov ni mogel videti ali čutiti, je živel v strahu.
V prizadevanju, da bi dosegel neke vrste premirje s temi ‘bogovi’ ali ‘duhovi’, je pričel s čari, ceremonijami in rituali, ki naj bi duhove pomirili. Čeprav se nam danes mnoge prastare navade pokopov zdijo čudne, in v nekaterih primerih tudi neokusne, so bile takšne z razlogom. Prve šege so bili grobi poskusi, s katerimi je človek želel zaščiti žive pred duhovi, ki so po njegovem mnenju povzročili smrt. Prav ta strah pred umrlimi, je razlog, da so začeli trupla upepeljevati- s tem so namreč želeli uničiti zli duhove.
Zoroastrijanci (religija in filozofija, ki temelji na pridigah preroka Zoroastarijana op.p.) podobno kot primitivna plemena, pustijo svoje umrle, da zgnijejo ali pa da jih pojedo mrhovinarji. Po njihovem pojmovanju je ogenj preveč svet, da bi ga uporabili za mrtve, pokop v zemljo pa smatrajo kot poškodovanje matere zemlje.
Nekatera druga ljudstva pustijo trupla umrlih globoko v džungli, kjer jih napadejo divje zveri. Prebivalci Tibeta in pripadniki Kamčanskih Indijancev v ta namen uporabijo pse, saj verjamejo, da bodo tisti, čigar trupla pojedo psi, v drugem svetu živeli bolje. Herodot je v svojih zapiskih navedel, da je neko ljudstvo svoje preminule pojedlo. To se je smatralo kot sveta čast in dolžnost družine. Kraljica Artmisija je domnevno zmešala pepel svojega dragega skupaj z vinom in to popila.
Še dandanes nekatera afriška plemena zmeljejo kosti svojih umrlih in jih pomešajo s hrano. Zuluji recimo poleg umrlega sežgejo še vse njegove stvari, ker verjamejo, da s tem preprečijo zlim duhovom, da bi tavali naokrog. Spet druga plemena naredijo ognjeni obroč okoli trupla, saj verjamejo, da s tem onemogočijo duhovom, da bi napadli preostale pripadnike skupnosti.
Nekatera plemena se proti zlim duhovom borijo tako, da vržejo sulice in puščice v zrak, zaradi prepričanja, da z njimi preženejo duhove ali pa pojedo grenka zelišča, ki naj bi odganjala duhove ali pa jih ubila, v kolikor naj bi se ti že naselili v telo.
Polinezijska beseda tabu izraža gledanje, da je treba osebo ali stvar, ki pride v stik z umrlimi, odstraniti ali se je izogibati zaradi verskih ali kvazi verskih razlogov. Angleško poimenovanje tega bi bilo ‘nečistost’ ali ‘onesnaženje’. Večini ljudi mrtvo telo, truplo predstavlja tabu. Po hebrejskem prepričanju so bili mrtvi smatrani kot nečisti, in vsakdo, ki je prišel v stik z njimi, je bil prav tako razglašen za nečistega.
Število: 5:2
V starih perzijskih zapisih je moč najti podoben pomen besede tabu. Vsako, ki bi se dotaknil trupla, naj bi bil nemočen v umu, jeziku in rokah. To paralizo naj bi povzročili zli duhovi, ki so jih povezovali z mrtvimi telesi.
Žrtvovanje je bilo pogosto, saj se je s tem smatralo, da častijo umrle. V nekaterih primerih so to počeli zato, da zadovoljijo duhove. V nekaterih kulturah so opravljali žrtvovanja, da bi jih mrtvi uporabili v prihodnjih življenjih. Samo-poškodovanje, kot recimo rezanje nožnih prstov in prstov na rokah, je bila ena od oblik žrtvovanja v znak spoštovanja umrlim. Samomor pa je v nekaterih kulturah predstavljal najvišjo možno izkazano čast in spoštovanje.
V Afriki je bilo pogosto žrtvovanje psov, konjev in suženjev, kadar je umrl kralj. Na Japonskem, je bila navada, da 20 ali 30 sužnjev opravi Hara Kiri (obredni samomor) ob smrti veljaka. Na Fijiju je bilo običajno in zaželjeno, da so bili prijatelji, žene in sužnji umrlih zadavljeni.
Najverjetneje najbolj čuden in bizaren običaj pa je bil običak, ki so ga izvajali Hindujci v Indiji, preden so ga Britanci prepovedali. Imenoval se je ‘suttee’ ali zažig žene. Od žene preminulega se je pričakovalo, da se obleče v najboljša oblačila in uleže zraven trupla svojega moža na pogrebni grmadi, kjer se jo je živo upepelilo. Grmado je prižgal najstarejši sin.
V veliko kulturah se je moške in ženske ob smrti obravnavalo drugače, med njimi so tako bile tudi navade nekaterih plemen, da so svoje moške pripadnike obesili z dreves, ženske pa zažgali, spet so nekateri ženske zažgali in moške upepelili, drugi pa so imeli navado moške zažgati z obrazom proti severu in ženske z obrazom proti jug.
Čeprav bi radi verjeli in mislili, da je v teh sodobnih časih, stanje našega duha in misli prosto takšnega razmišljanja o pokojnih, kot je bilo nekoč, temu žal ni tako, saj se še danes gleda na smrt s strahom. Veliko današnjih pogrebnih običajev ima svoje zgodovinske temelje v poganskih običajih.
Prevzeto in prirejeno po spletni strani: BARTON
Vikotrijanska doba, ki zaznamuje vladavino kraljice Viktorije od leta 1839 do njene smrti leta 1901, je zelo zanimiva z vidika tradicije, odnosa in običajev, ki so jih takratni prebivalci imeli do smrti.
Ljudje so umirali veliko mlajši, smrtnost pa je svoj visoki davek terjala tako med premožnejšim slojem, ki je pogosto podlegel raznim boleznim in okužbam, kot sta npr. gripa in davica, ter nižjim, revnejšim slojem, ki je bival v neustreznih in slabih razmerah. Svoje je prispevala tudi medicina, ki takrat še ni imela na voljo vseh zdravil in znanj, ki jih ima danes.
Morda je prav to razlog, da je bil njihov pogled na smrt drugačen, kot je danes. Smrt so sprejemali povsem naravno, razlaga pa je ta, da je večina bila kristjanov, ki so verjeli v večnost duše in ponovno vstajenje. Slednje pojasnjuje, čemu so bili njihovi grobovi tako bogati, zakaj so jih svojci tako pogosto obiskovali, se dlje časa zadržali ob njih in zakaj so pokopališča imenovali tudi paradiž.
Pravi preobrat v pristopu do smrti in žalovanja, ki ga občutimo še danes, pa se je zgodil leta 1861, ko je umrl mož kraljice Viktorije, princ Albert. Celotna kraljeva družina, skupaj z dvornim osebjem, je bila pet let podvržena uradnemu žalovanju. Temu obdobju je sledilo t.i. pol-žalovalno obdobje, ki je omogočalo nekaj več svoboščin, pa še to je bilo dovoljeno zgolj zaradi vpliva, ki ga je imelo na počutje in moralo ljudi po državi ter dvornega osebja.
Obstajal je nekakšen kult smrti in vsega, kar je povezano z njo, posebej med predstavniki višjih slojev. Sledili so točno določenim ritualom oz. običajem, vse je moralo biti opravljeno skladno z njimi in v točno določenem protokolu- od črnih žalnih oblačil, ustreznega nakita, črnih konjev, črnih trakov na pogrebni kočiji oz. vozu. Najemali so uradne žalovalce, katerih edina naloga je bila ta, da so na obrazu imeli žalosten, žalujoč izraz. Imenovali so se “mutes”, kar bi po slovensko lahko prevedli molčečneži, iz česar se smatra, da niso niti govorili. Kraljica je iz sebe ustvarila podobo ultimativno užaloščene vdove ter s svojim vedenjem in načinom oblačenja postavila standarde žalovanja, ki so jim sledile vdove. Viktorija se ni nikoli ponovno poročila, pač pa je nadaljevala z žalovanjem vse do svoje smrti 1901.
To so bila le nekatera od mnogih vraževerij.
Še ena, danes za mnoge verjetno izredno bizarna navada tistega časa je bilo fotografiranje preminulih. Preden pa se prehitro sodi- tudi danes se še veliko ljudi odloči za fotografiranje pogrebov, v tistem času pa je bila fotografija nova “tehnologija”, ki je bila ugodna in dostopna vsem, hkrati pa je omogočala družinam, da so imele vsaj eno skupno fotografijo, sploh kadar je smrt svoj davek terjala med otroci. Nekaj teh fotografij si lahko ogledate v galerijah na spodnjih povezavah:
KLIK 1
KLIK 2
Prevzeto in prirejeno po West Norwood Cemetery in Friends of Oak Grove Cemetery
V rubriki Zanimivosti najdete razne informacije ter novice, ki so tako ali drugače povezane s pogrebnimi ali pokopališkimi storitvami.
Tako lahko več izveste o tem, kako se soočiti z izgubo in kje poiskati pomoč pri žalovanju, najdete informacije na temo vedno bolj aktualnega in iskanega načrtovanja pogreba ter preberete kaj več o sedmini.
Prav tako pa najdete tudi informacije o kamnoseštvu in vrstah materialov, ki se uporabljajo, darovanju organov in kako lahko s tem nekomu pomagate, kako ravnati zeleno, kakšne so šege in običaji drugod po svetu in v različnih kulturah,…
Rubriko bomo sproti dopolnjevali, v kolikor pa imate kakršenkoli predlog ali idejo oz. vprašanje, pa se obrnite na nas in če bomo lahko, bomo z veseljem odgovorili ali pisali o tem.